Segons indiquen algunes troballes en diferents excavacions, se suposa que el poblament de Gironella fou força antic. En les últimes realitzades es troben elements d'hàbitat romà. Però excavacions fetes anteriorment ens posen al descobert signes de vida estable més antics, com restes de ceràmica ibèrica datada al segle III abans de Crist.
La Gironella actual, amb una altitud mitjana de 469 metres
i una població de més de cinc mil habitants
, s'estén a banda i banda del riu Llobregat
.
La part més antiga de la Vila s'estén vers al cim d'un turó haven sortejat els diferents nivells que el configuren. Aquest nucli antic, o històric
, es pot visitar començant pel Pont Vell, tot admirant el mirall d'aigua del riu Llobregat al seu pas pel nucli urbà, les famílies d'ànecs silvestres, la fauna, la flora i el seu sortidor Gèiser
.
La Vila de Gironella és un centre comercial obert
, amb una tradició comercial històrica que arrossega de segles. Ja l'any 1405, Gironella, degut a la important activitat comercial de l'època, rep del rei Martí, permís per celebrar mercat i fires cada dijous i per Sant Martí.
Gironella conté tres colònies industrials
amb quatre fàbriques tèxtils, cada una d'elles amb construccions arquitectòniques singulars: torre o casa dels amos, església, habitatges pels obrers.., que en conjunt formen el patrimoni arquitectònic més important de la Vila.
Perduda en la immesitat del temps i d'autor anònim, la cançó “Gironella Vila Bella”, així com una altra versió amb estrofes semblants però diferents “Roseta de Gironella”, formen part de la cultura popular
i constitueixen un llegat ancestral de gran valor històric
.
Si voleu saber-ne més, sobre la història de Gironella, consulteu el pdf adjunt:
|