"Gerundella"

versió per imprimir enviar enllaç d’aquesta pàgina.
Un dels primers documents on es cita Gironella data de l'any 839, en l'acta de consagració de l'església de Santa Maria de la Seu d'Urgell en què s'esmenten les parròquies del Berguedà que pertanyien a la Diòcesi d'Urgell. Una d'elles és Gerundella .

Un document més fiable (899) menciona Gerundella com un dels components de la parròquia de Santa Maria d'Olvan. Més endavant sembla que els Portella construeixen una torre de control al turó sobre el riu, que acaba tenint igual importància que Olvan. A partir del s. XIII la documentació recull diverses donacions dels senyors de la Portella sobre terres situades a Gironella.

El significat del nom Gerundella no és del tot cert. Si bé es tracta d'un nom molt similar a Girona, altres teories cosideren que Gironella prové del nom de dona franc Gironda.
  • "Algunes consideracions més sobre el nom de Gironella". A: El Vilatà: la revista del Berguedà. Any V, núm. 38 (abril 1985).
  • Camprubí, J. "Santa Eulàlia de Gironella. La vida en una església i en una parròquia". Ed. El Vilatà. Gironella, 1986.
  • "Gerundella diminutiu de Gerunda: consideracions sobre l'etimologia del topònim". A: El Vilatà: la revista del Berguedà. Any V, núm 37-38 (març-abril 1985).
Cercador web
Com arribar a Gironella en cotxe
des de: 
Ajuntament de Gironella ˇ Plaįa de la Vila, 13 ˇ 08680 Gironella (Barcelona) ˇ T. 938 250 033
Avís legal  |  Accessibilitat  |  Mapa Web  |  Contactar  |  Crčdits  |  RSS  |  Carrerer
Diputaciķ de Barcelona