L'actual ermita de Sant Marc de cal Bassacs és una església d'una sola nau, construïda el segle XVIII (segons una pedra cantonera, amb data de 1749) que conserva un antic eremitori del s. IX-X excavat a la roca.
A banda i banda de l'entrada principal i a la clau de l'arc s'hi troba l'únic exemple de grafits medievals de la comarca (s. XIII-XIV), que representen uns castells.
A la roca situada darrera l'absis i a la seva part superior s'hi aprecien restes d'atres construccions.
- "Excavacions arqueològiques a l'ermita de Sant Marc". A: El Vilatà: la revista del Berguedà. Núm 73 (novembre 1989).
- Santandreu, M.D. "Els grafits de Sant Marc de cal Bassacs". A: El Vilatà: la revista del Berguedà. Any III, núm 25 (juliol-agost 1983).
|