Excursions i senderisme

NUCLI HISTÒRIC

Clicant en els diferents punts d'interès llistats a continuació podreu llegir més informació de cadascun d'aquests elements històrics de la vila de Gironella.

Ruta accessible

RUTA CIRCULAR DE LES FONTS DE GIRONELLA

La ruta de les fonts de Gironella ofereix una visita a 14 fonts del municipi en un recorregut de 9km. Es visita la Font del Paco, la Font de l'Ermita, la Font de Cal Ramons, la Font de Cal Pere Vell, la Font de Cal Feliu, la Font del Tirai, la Font dels Tórracs, la Font de Cal Foroll, la Font del Balç, la Font de Ca La Manuela, la Font de Cal Gibert, la Font dels Dipòsits, la Font del Cuc i la Font de Cal Pequeño.

EL PARC DEL RIU DE GIRONELLA

El projecte de millora mediambiental al riu Llobregat al seu pas pel nucli urbà es va consolidant amb els anys després d'un seguit d'actuacions: construcció de les dues rescloses i el sortidor tipus "Gèiser " que milloren alhora la imatge de Gironella, adeqüació del camí que voreja el riu entre la Llar i la zona esportiva (tram de la Ruta de les Colònies). Aquestes millores a l'entorn del riu, especialment el camí vora el riu i el que serà el parc del Riu de Gironella s'emmarquen dins del projecte de Parc Fluvial Navàs Berga.

LES COLÒNIES DE GIRONELLA

A continuació us descrivim una ruta per visitar les 4 colònies tèxtils del municipi. Començarem amb la visita a Viladomiu Nou : la fàbrica, la torre, els habitatges, l'església... Seguidament seguirem el camí de l'antiga via del tren (després del túnel) i ens desviarem cap a Viladomiu Vell per veure el conjunt de la torre i l'església. D'aquí ens podem desviar una mica per visitar l'ermita de Sant Marc i el seu eremitori. Tornarem cap al Llobregat per veure la torre de Cal Bassacs amb una bonica teulada de ceràmica verda. Passem per sota la torre i travessem el Llobregat per Cal Pere Vell. Ara remuntem el Llobregat i ens trobem amb les poques restes del què havia estat un dels ponts més importants de Gironella i la comarca, el pont del diable de Sant Marc. A l'altra banda de riu, la fàbrica i el canal de cal Bassacs. Arribem a la zona esportiva i seguint la ruta de les colònies anem passejant pel Parc del Riu fins l'alçada del pont Vell. Continuem sota la muralla fins a Cal Metre , una de les colònies tèxtils del municipi. Acabem la ruta pujant les escales fins a la plaça de la Vila on podem visitar la casa pairal Teixidor Bassacs. Podem tornar al lloc de sortida pel PRC-144 (ruta de les colònies) cap a Viladomiu Nou passant per Cal Lluent , on tindrem una bonica perspectiva de Viladomiu Vell.

CONSORCI DEL PARC FLUVIAL DEL LLOBREGAT
Torre de l'Amo de Viladomiu Nou 08680 Gironella 93 825 06 89 infoparc@parcfluvial.cat

RUTA DE LES COLÒNIES PR-C144

Les colònies tèxtils del Llobregat, antigament, estaven unides entre elles per diversos camins, avui recuperats a través d'una ruta, el PR C-144 , de 32 km entre Cal Rosal (a prop de Berga) i Balsareny. Aquesta agradable ruta –que permet passejar per boscos de ribera, camps i horts-, es pot fer a peu o amb bicicleta i permet descobrir, a tocar del riu, vistes magnífiques del conjunt de les 18 colònies i fàbriques de riu que es construïren aquí fa més de cent anys.

PDF Ruta de les Colònies

CONSORCI DEL PARC FLUVIAL DEL LLOBREGAT

GR-1

El GR-1 és un sender de gran recorregut que va des de Pont de Montanyana fins a Empúries. Des de les terres del Montsec, travessa cap a Sant Llorenç de Morunys i arriba al Berguedà per Sant Lleir ,l'Espunyola i Avià ; entra a Gironella provinent d'Obiolspassant per la Font del Balç , creua el riu Llobregat i s'enfila pel pas de la Muralla direcció Olvan i Sagàs . Més endavant arriba a Ripoll , Besalú , Banyoles i finalment Empúries. En total, 355 km de recorregut en 15 etapes. La variant 1-2 enllaça el municipi d'Avià amb Queralt, inici del Camí dels Bons Homes.

FEDERACIÓ D'ENTITATS EXCURSIONISTES DE CATALUNYA
feec.cat
SERVEI D'INFORMACIÓ DE SENDERS
euro-senders.com

ITINERARIS BMS

El BMS és un mètode utilitzat per avaluar els canvis que es produeixen en les poblacions depapallones diürnes. En total, 355 km de recorregut en 15 etapes. Hi ha uns punts concrets de recollida d'informació que es divideixen en itineraris. Un d'aquests itineraris es troba al municipi de Gironella.

PAPALLONES DEL BERGUEDÀ
Web Papallones del Berguedà

VIA VERDA

Tenint el compte el projecte de Vies Verdes , al municipi de Gironella s'ha recuperat el tram de l'antiga via del tren entreViladomiu Vell i la carretera de Vic. Aquest tram de via verda s'ha acondicionat gairebé en la seva totalitat per l'antic traçat del carrilet al seu pas pel municipi de Gironella i permet el pas a peu i en bicicleta, tot i que transcorre pel centre de Gironella i s'ha de creuar la carretera a l'alçada de la font de cal Bassacs. El pas del ferrocarril pel Berguedà i per la vila de Gironella fou un element clau en la industrialització durant aquest últim segle. Per Gironella suposà desplaçar la importància que tenia el nucli antic, a l'altra banda del riu, facilitant el canvi de població principalment rural cap a una Gironella més industrialitzada, amb més serveis.

CIRCUIT INCLUSIU 16 GIRONELLA

Recorregut preciós, relaxant i inspirador. Des del centre del poble recorrem la vora del riu Llobregat en la seva part més maca. Combinació d’aigua i verd ideal per fer esport. 3 distàncies per triar segons l’objectiu de cada participant. Ubicació inici recorregut: Plaça Campalans s/n.

Ruta accessible

FUNDACIÓ ITINERARIUM
627 274 667 marcvives@itinerarium.cat fundacioitinerarium.org

Bibliografia

• Camprubí, J. "Què hi ha de medieval al cas antic". A: El Vilatà: la revista del Berguedà. Núm 89 (juliol 1989).

• Camprubí, J. "Santa Eulàlia de Gironella. La vida en una església i en una parròquia". Ed. El Vilatà. Gironella, 1986.

• "Les danses tradicionals del Berguedà" Video. Fotovideo Luigi, Àmbit de recerques del Berguedà.

• Busquets, J. "El molí fariner de Gironella". A: L'Erol: revista cultural del Berguedà. Núm. 64 (primavera 2000).

• Ferrer, Ll. "Una revisió d'alguns tòpics sobre les colònies industrials". A: L'Erol: revista cultural del Berguedà. Núm. 47 (estiu 1995).

• Bartoló, E. "Gironella i el tren". A: El Vilatà: la revista del Berguedà. Núm 97 (maig 1992).

Salutació de l'alcalde

Benvolgudes i benvolguts,
Us dono la benvinguda al web municipal de la Vila de Gironella, que vol esdevenir un espai i una eina d'informació, interrelació i participació, i confiem que aquí, tant gironellencs i gironellenques com visitants d’arreu, us hi sentiu còmodes i hi trobeu tot allò que us calgui.